Kupujesz online? Sprawdź swoje prawa i obowiązki!

Wrzucając produkt do wirtualnego koszyka, powinieneś wiedzieć, jakie przysługują Ci prawa oraz znać swoje obowiązki. Zakupy internetowe rządzą się odrębnymi prawami i chociaż niektóre normy nie są uregulowane prawnie, warto ich przestrzegać – w ramach dobrej praktyki, kultury i szacunku wobec sprzedawcy i innych konsumentów.

Sprawdź regulamin

Najważniejsze i najczęściej egzekwowane dwa prawa kupującego, to prawo do zwrotu towaru oraz prawo do reklamacji. Szczegółowe informacje o zasadach zwrotów, wymian i rozpatrywania reklamacji, powinny zostać uwzględnione w regulaminie sklepu. Czytaj go bardzo uważnie, ponieważ zakup w danym sklepie jest równoznaczny z akceptacją regulaminu w każdym punkcie. Warto poświęcić kilka minut na zapoznanie się z dokumentem.

E-reklamacje

Procedury reklamowania towarów, kupionych w Internecie, wyglądają bardzo podobnie jak w sklepach stacjonarnych, ponieważ zastosowanie mają te same przepisy. W przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową, konsument może żądać jego nieodpłatnej naprawy lub wymiany w odpowiednim czasie. Gdy jest to niemożliwe, sprzedawca musi obniżyć cenę towaru lub oddać konsumentowi pieniądze. W przypadku uzasadnionej reklamacji, sprzedawca ma obowiązek pokryć wszelkie koszty dostarczenia i ponownego odesłania towaru do kupującego. Jest to szczególnie istotne, gdy koszty demontażu i wysyłki są znaczne (np. w przypadku reklamowania mebli).

Zwrot z punktu widzenia prawa

Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, mówi o możliwości zwrotu pełnowartościowego towaru, zakupionego przez Internet, w terminie 10 dni od dnia doręczenia konsumentowi towaru. Oznacza to także, że od umowy na odległość można odstąpić bez podawania jakiejkolwiek przyczyny. Bardzo ważna jest „pełnowartościowość” zwracanego towaru, czyli zwrot rzeczy w stanie niezmienionym. Warto pamiętać, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, prawo zwrotu nie przysługuje w przypadku, gdy towar został wylicytowany. 25 grudnia 2014r. wejdą w życie nowe przepisy, wydłużające czas na zwrot towaru z 10 do 14 dni.

Opakowanie częścią umowy?

Zwracając towar, musisz oddać wszystkie rzeczy, objęte umową. Co zatem z opakowaniem? Zgodnie z art. 10 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 2 marca 2000r. o ochronie niektórych praw konsumentów, prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje w przypadku odpakowanych nośników audio/video (np. płyty CD z muzyką czy DVD z filmem). O tym, że zwrot towaru jest jednak możliwy bez oryginalnego i nienaruszonego opakowania, zadecydował w tym roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Rozpakowanie i sprawdzenie produktu nie powoduje wprawdzie utraty prawa do zwrotu, jednak pamiętaj, by w miarę możliwości, zwracany towar odesłać w oryginalnym, niezniszczonym pudełku. W ten sposób, nie tylko uchronisz sprzedawcę przed często wysokimi stratami (nikt nie chce kupować rzeczy, noszących jakiekolwiek ślady użytkowania), ale także pozwolisz innej osobie cieszyć się z towaru, który Tobie po prostu nie odpowiadał.

Zespół Portalu Konsumenta