Smart shopping, czyli zakupowa hybryda

W tegorocznym raporcie portalu Opineo.pl, dotyczącym rankingu polskich sklepów internetowych, dużo mówi się o zmieniającym się podejściu do zakupów. Okazuje się, że w kwestii kupowania, Polacy to jeden z najinteligentniejszych narodów Europy! Kupując, w większości kierujemy się logiką, potrzebami i doświadczeniem – swoim własnym i cudzym. Na potrzeby określenia rozważnego konsumenta, powstała nazwa „smart shopper”. Oznacza ona osobę, która podejmuje decyzje zakupowe w sposób przemyślany, mądry i odpowiedzialny.

Jak kupuje Polak?

Z raportu ShoppingShow 2013, autorstwa Rubikom Strategy Consultant i Movedo Shopper&Trade Marketing wynika, że polski klient szuka w produktach przede wszystkim wartości. Tę grupę stanowi niemal połowa badanych. Stawiamy jakość przed nowościami na rynku i znaną marką. Cena także odgrywa dużą rolę w decyzjach zakupowych, jednak nie jest tak istotna, jak wspomniane wyżej parametry. Tzw. „konsument bez trosk”, który kieruje się wyłącznie aktualną ochotą, to już praktycznie gatunek wymarły w naszym kraju.

Konsument ma głos

Pomimo różnych wątpliwości, aż 72% internautów ufa opiniom na temat firm, produktów i usług, które są zamieszczane w sieci. Naukowcy z Harvard Business School dowiedli, że opinie „zwykłych” internautów są tak samo wiarygodne, jak komentarze zawodowych recenzentów. Jak podaje portal Opineo.pl, Polacy wystawili dotychczas ponad 3mln opinii, dotyczących zakupów. Konsumenci chcą się dzielić swoimi odczuciami - polecać, ale i przestrzegać innych. Powstaje coraz więcej portali, umożliwiających internautom ocenę sprzedawców i wykonawców usług, np. Opineo.pl, Portal-Konsumenta.pl i Cokupić.pl.

Era smart shoppera

Smart shopper wykazuje się sprytem i zdolnościami analitycznymi. Ocenia korzyści i porównuje różne oferty. Zwraca uwagę przede wszystkich na cechy produktów, potem na ich cenę. Szuka informacji na temat sprzedawców i usługodawców, zanim zdecyduje się na transakcję. Najczęstszym źródłem wiedzy jest Internet. Inteligentny konsument unika niesprawdzonych firm i produktów. Czyta opinie innych, jak również sam je wystawia. Szczególnie komentarze znajomych osób odgrywają istotne znaczenie w jego decyzjach. Często zdarza się, że taki klient udaje się najpierw do tradycyjnego sklepu, by obejrzeć dokładnie towar – dotknąć lub przetestować, aby następnie kupić go online, np. ze względu na niższą cenę. Powyższy sposób działania smart shoppera nazywany jest „zakupową hybrydą”, ponieważ łączy praktyczność zakupów internetowych z pewnością kupowania w stacjonarnych sklepie. Rozwój nowoczesnych technologii w maksymalnym stopniu wspiera zjawisko inteligentnych zakupów.

Smart Shopping to decyzje odporne na działanie technik sprzedażowych, oparte na doświadczeniu – własnym i cudzym. Empiria odgrywa znacznie większe znaczenie w procesie zakupu, niż reklama i suche informacje, dostarczane przez sprzedawców. Smart Shopperzy występują na całym świecie, a ich liczba i zakupowe IQ ciągle rosną.

Zespół Portalu Konsumenta