Zakupy internetowe - wiem, gdzie kupuję.

Już niemal co drugi Polak robi zakupy w sieci. Coraz rzadziej transakcjom internetowym towarzyszy poczucie ryzyka, związanego z kupowaniem przysłowiowego kota w worku. Jak jednak pokazują opinie na portalach konsumenckich oraz komentarze w serwisach aukcyjnych, uczciwość wielu e-sprzedawców i wykonawców usług wciąż pozostawia wiele do życzenia. Gdzie kupować i zamawiać usługi w Internecie, by transakcje kończyły się pełną satysfakcją?

Wiarygodność e-biznesu

Należy wiedzieć, że sklepy internetowe są tak samo firmą, jak sklepy stacjonarne. Pomimo, że ich siedziba mieści się w wirtualnej rzeczywistości, muszą stanowić zarejestrowaną działalność lub należeć do konkretnej firmy. Jej adres, telefon kontaktowy, NIP i REGON sprawdzisz na ogół w zakładce „kontakt” wybranego sklepu. Istnienie firmy potwierdzisz na stronie Głównego Urzędu Statystycznego (www.stat.gov.pl/regon) lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (www.ceidg.gov.pl). Możesz także łatwo zweryfikować właściciela domeny, pod którą funkcjonuje sklep, wchodząc na www.whois.pl. Zobaczysz, czy dane zgadzają się z podanymi na stronie. Za wiarygodnością przemawiają ponadto certyfikaty, wystawiane przez dużych partnerów handlowych, którzy na życzenie właściciela e-sklepu, weryfikują jego autentyczność i standardy obsługi.

Międzynarodowe transakcje

Bardzo często w Internecie poszukujemy produktów, których nie możemy nabyć w polskich sklepach. Wiarygodność zagranicznego sprzedawcy możemy sprawdzić po europejskim numerze NIP – VAT EU lub Tax Identification Number (w zależności od państwa).

Niepokojące sygnały

Nasze podejrzenia powinno wzbudzić kilka kwestii:

  • cena kilkakrotnie niższa od rynkowej - bez realistycznego uzasadnienia
  • zarejestrowanie firmy w kraju niedostępnym dla polskiego wymiaru sprawiedliwości
  • szczątkowe dane teleadresowe, zwłaszcza dotyczące możliwości kontaktu czy zwrotu towarów
  • długi, skomplikowany i mało czytelny regulamin (niedozwolone klauzule sprawdzisz w Rejestrze Klauzul Niedozwolonych przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów na stronie www.uokik.gov.pl/rejestr)
  • współpraca z nieznanymi instytucjami płatniczymi (popularne to np. PayU, DotPay oraz PayPal)

Czytaj opinie

W Internecie istnieje co najmniej kilka dużych portali, gromadzących opinie o firmach, produktach i usługach, np. opineo.pl, portal-konsumenta.pl, ceneo.pl czy cokupic.pl, dzięki którym możemy poznać zdanie innych klientów. Jeśli opinii jest dużo i przeważają recenzje o pozytywnym wydźwięku, świadczy to o popularności towarów i usług, a także, prawdopodobnie, o ich wysokiej jakości. Negatywne opinie powinny zmuszać do refleksji nad ich przyczynami, jednak niekoniecznie przekreślać wiarygodność kontrahenta. Warto zapoznać się z odpowiedzią firmy na niepochlebny komentarz. Nawet najlepszym markom zdarzają się opóźnienia w wysyłce czy pomylenia zamówień.

Jak wybrać ten wiarygodny?

Ostateczna ocena wiarygodności sklepu pozostaje kwestią bardzo subiektywną. Nawet, jeśli nie zidentyfikowałeś podejrzanych sygnałów, wybrałeś znaną markę i cała transakcja przebiegała zgodnie z prawem, nie otrzymujesz gwarancji pełnej satysfakcji z zakupów. Problemy mogą pojawić się dopiero na etapie reklamacji. Kupując wartościowy produkt przez Internet, warto skorzystać z usług mniejszych e-sklepów, dla których każdy klient jest na wagę złota.

Zespół Portalu Konsumenta